اس ام اس و جوک

اس ام اس و جوک

اس ام اس و جوک

اس ام اس و جوک

اس ام اس و جوک

تومور بدخیم

پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ب.ظ

تومور بدخیم

علائم و درمان تومور بدخیم مغزی و هیپوفیز و روده بزرگ و رحم و زبان و انگشت دست و چشم چیست در دسته پزشکی و سلامت سایت علم سرا

تومور بدخیم , تومور بدخیم مغزی , تومور بدخیم هیپوفیز , تومور بدخیم روده بزرگ

توضیحاتی در مورد تومور بدخیم

تومور بدخیم بطور تصاعدی رشد می کند و اگر جلوی رشدش گرفته نشود به طرق مختلف باعث مرگ بیماری می‌شود. این تومورها خیلی سریع رشد می کنند و سلولهای تشکیل‌دهنده آنها از سلولهای تومورهای خوش‌خیم کمتر تمایز یافته‌اند. به عبارت دیگر این تومورها تمایل دارند که همانند بافت جنینی که از آن عضو اصلی (قبل از سرطانی شدن) توسعه پیدا کرده باشند. تومورهای بدخیم غالبا به سایر بافتها انتشار می یابند و برداشتن موضعی تومور در اطراف خط قطع کردن تومور است. تصویر انتشار تومورهای بدخیم با تهاجم مستقیم به بافتها مجاور و همچنین با تشکیل تومورهای ثانویه که متاستازها Metastases نامیده می‌شوند. در اندام‌هایی که دور از محل تومور اولیه می‌باشند، صورت خواهد گرفت. متاستازها بطور خیلی شایع در غدد لنفاوی ، ریه‌ها ، کبد ، استخوانها ، غدد فوق کلیوی ، کلیه‌ها و مغز یافت می‌شوند. تومورهای اصلی به عنوان رشد اولیه شناخته شده و متاستازها رشدهای ثانویه نامیده می‌شوند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد علائم و درمان تومور بدخیم مغزی و هیپوفیز و روده بزرگ و رحم و زبان و انگشت دست و چشم چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.♥

تومور چیست

تومور (باریشه لاتین tumor) یا غده که به معنی هر نوع برآمدگی بدن می‌باشد نوعی نئوپلازی است. تومور در زبان عامیانه به اشتباه برابر با سرطان دانسته می‌شود در حالیکه سرطان خود نوعی تومور و همیشه بدخیم است ولی تومور می‌تواند ماهیت خوش‌خیم یا بدخیم داشته باشد.

انتشار متاستاتیک تومور بدخیم

سلولهای تومورهایی که دارای یک پرده سروزی می‌باشند ممکن است از آن جدا شده و روی قسمتهای دیگر آن پرده کاشته شوند. به عنوان مثال ، کارسینوم تخمدان ممکن است به این طریق در سرتاسر حفره صفاق پخش شود. تهاجمات موضعی و انتشار متاستاتیک تومورهای بدخیم ، خارج ساختن کال آنها را فوق‌العاده مشکل می‌سازد. سرعت رشد تومورهای بدخیم بطور قابل توجهی فرق می‌کند. ولی بطور کلی ، هرچه سلولها کمتر تمایز یافته باشند، تومور سریعتر رشد می‌کند. تومورهای بدخیم ممکن است در ابتدا هیچ علامت کلینیکی نداشته باشند ولی با پیشرفت رشد ، تحلیل رفتن عضلات و آنمی شدید از علائم شایع می‌باشد. مرگ ناشی از تومورهای بدخیم بدلایل مختلفی روی می‌دهد ولی عوارضی از قبیل پنومونی یک دلیل شایع این مرگها می‌باشد. تومورهای داخل مجاری گوارشی با ایجاد انسداد می‌توانند باعث مرگ گردند. و یا ندرتا مرگ در اثر نارسایی کبد به خاطر وجود متاستازها در آن روی می‌دهد. تومورهایی که در مغز قرار دارند معمولا به خاطر اعمال فشار روی مغز باعث مرگ می‌گردد.

تومور بدخیم و خوش‌ خیم

خوش‌خیم: کشنده نیست و به سایر نواحی بدن دست اندازی (invasion) ندارد. بدخیم: کشنده است و در مراحل رشد خود به سایر نواحی بدن دست اندازی می‌کند. دست اندازی تومورها بسته به ماهیت شان می‌تواند تهاجم مستقیم نسج تومور به بافت‌های مجاور با نام اینفیلتراسیون (درگیری اولیه) ویا از طریق خون یا لنف با نام متاستازی (درگیری ثانویه) باشد.

تومور مغزی

تومور مغزی یک توده یا رشد غیر طبیعی سلول ها در مغز میباشد انواع مختلفی از تومور های مغزی وجود دارد که برخی از آنها غیر قابل تشخیص هستند (خوش خیم) و برخی سرطانی یا بد خیم هستند. در تعریف تومور مغزی باید گفت رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش خیم یا بدخیم باشد یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل جمجمه ای سخت و تو پُر، و یا یک تومور (رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز و یا کانال مرکزی نخاع است.

علامت اصلی تومور چیست

اصلی ترین علامت تومور، سردرد است که اکثر مواقع نوع سردرد به گونه ای است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می کند و در واقع با سردردهای دیگر فرق دارد چراکه این سردردها شدید و مداوم هستند و باعث اختلال در خواب و بیدارشدن بیمار در نیمه شب می شوند و با خوردن داروهای آرام بخش و مشکن کاهش نمی یابند. همانطور که در این بخش از سلامت نمناک گفته شد علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه ،محل و سرعت رشد بستگی دارد اما نشانه های رایج و عمومی ناشی از تومور های مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد: شروع جدید یا تغییر در الگوی سر درد ها سر درد های که به تدریج بیشتر و شدیدتر میشود. حالت های تهوع یا استفراغ های بی دلیل مشکلات بینایی مانند:بینایی تار یا دو بینی یا از دست دادن دید محیطی از دست دادن تدریجی لمس یا حرکت در یک دست یا پا مشکل در کنترل و عدم تعادل مشکلات گفتاری سر در گمی در امور روزمره تغییر شخصیتی یا رفتاری تشنج، بویژه در کسانی که سابقه تشنج ندارند مشکلات شنوایی

تومورهای خوش‌خیم

تومورهای خوش‌خیم به آهستگی و به صورت تصاعدی رشد کرده و به بافتهای دیگر تهاجم نمی‌نمایند. این تومورها روی بافتهای مجاور فشار وارد می‌کنند. ولی رشدشان ممکن است پس از مدتی قطع شود و آنگاه بدون تغییر باقی می‌مانند. سلولهای تومورهای خوش‌خیم معمولا شبیه به سلولهای بافتی که از آن بوجود آمده‌اند می‌باشند. با برداشتن کامل این تومورها با عمل جراحی دیگر عود نمی‌کنند. معمولا طول عمر بیمار را کوتاه نمی‌کنند. البته وجود تومورهای خوش‌خیم در محلهای خاصی ممکن است کشنده باشد. زیرا ممکن است این تومورها در کار یک اندام حیاتی دخالت نمایند. تومورهای خوش‌خیمی که در مغز بوجود می‌آیند خارج کردن کامل آنها غالبا مشکل یا غیر ممکن است و بنابراین فشار ناشی از این تومورها که در داخل کاسه سر به ساختمانهای مجاور وارد می‌شود ممکن است باعث مرگ گردد.

تومور بدخیم یا سرطان

بدخیمی (به انگلیسی: Malignancy) یک اصطلاح در پزشکی است که بدترشدن و سرعت زیاد پیش روندگی بیماری را وصف می‌کند. این واژه بیشتر برای تومورهایی به‌کار می‌رود که رشد سریع دارند. در تومورها میزان بدخیمی توسط ویژگی‌های آناپلازی (به هم ریختگی ساختمان طبیعی سلول)، سرعت تهاجم تومور به بافتهای مجاور و متاستاز به بافتهای دور مشخص می‌گردد. بیشتر از این عنوان برای توصیف سرطان‌های بدخیم استفاده می‌کنند. تومور بدخیم در نقطه مقابل تومور خوش‌خیم غیر سرطانی یا خودمحدود است و این دو نشانه‌هایی متفاوت دارند. تومور بدخیم به بافتهای مجاور خود حمله می‌کند و حتی ممکن است تا بافتهای دوردست گسترش یابد (متاستاز)، در حالی که تومور خوش‌خیم، هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد. البته بدخیم یا خوش‌خیم اصولاً یک واژه غیردقیق هستند و مثلاً تومور ظاهراً خوش‌خیم می‌تواند بدخیم شود. تومور بدخیم را می‌توان مترادف با سرطان دانست یا بزبان ساده‌تر هرگونه نئوپلازی بدخیم را سرطان یا چنگار می‌نامند و بنابراین اصطلاح سرطان بدخیم اشتباه است.

تومور بدخیم و سرطانی

توده‌های بدخیم و سرطانی، توده‌هایی هستند که امکان گسترش به بقیه نقاط بدن (متاستاز) را دارند و با درگیر کردن اعضای حیاتی مانند کبد و مغز می‌توانند موجب مرگ بیمار شوند. این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توده‌های بینابینی نیز وجود دارند که در ابتدا خوش خیم هستند و سپس بدخیم می شوند که تومورهای فیلودس از این تومورها است. وی افزود: تومورهای فیلودس از جنس نسوج بینابینی پستان هستند که نوع خوش خیم و بدخیم و بینابینی دارند. ظاهر این توده‌ها در معاینه مانند توده‌های خوش خیم است و در سونوگرافی و ماموگرافی ظاهری مانند توده‌های خوش خیم یا فیبرو آدنوم‌ها دارند اما رشدی سریعتر دارند و به اندازه بیش از ۲ سانتی متر می رسند. علوی با تاکید بر اینکه این توده ها ممکن است از ابتدا بدخیم باشند اما گاهی نیز در ابتدا خوش خیم و سپس بدخیم می‌شوند، گفت: به همین دلیل است که جراح پستان ترجیح می دهد توده‌هایی که رشد سریع و یا اندازه بزرگ دارد را به رغم اینکه ظاهری خوب و بی‌خطری داشته باشند را با عمل جراحی بردارد.

موارد استفاده از بدخیم

برخی موارد استفاده از «بدخیم» در سرطان: بدخیمی، تومور بدخیم مترادف سرطان است. آسیت بدخیم تغییرشکل (ترانسفورماسیون) بدخیم موارد استفاده از واژه «بدخیم» در اختلالات غیر سرطانی: فشارخون بدخیم بیشگرمایی بدخیم التهاب بدخیم گوش خارجی مالاریای بدخیم (به خصوص مالاریای ایجاد شده توسط پلاسمودیوم فالسیپارم) سندرم نورولپتیک (Neuroleptic) بدخیم

تومور چشم

تومور چشم به صورت توده‌ هایی با تغییر رنگ لایه‌های پوشاننده چشم مشخص می‌شوند بنابراین با کم رنگ شدن کره ی چشم و بیرون زدگی چشم حتما به یک پزشک برای تشخیص بیماری مراجعه کنیدحتما شما هم دوست دارید علت اصلی بروز تومور چشم را بدانید و اگر چشمتان ضعیف است، شاید کمی بیشتر نگران باشید. اما لازم است بدانید ضعیفی چشم میزان شیوع این بیماری را افزایش نمی‌دهد.تغییرات ژنتیکی خاصی که به صورت موضعی در سلول‌های ناحیه ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به بروز این بیماری ‌شود.به طور حتم عوامل مختلفی در بدن افراد گوناگون وجود دارد که سبب می‌شود برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به تومور چشم باشند، اما همه این عوامل شناخته‌ شده نیست.

مطالعات درباره تومور بدخیم

توده‌های دیواره‌ قفسه‌ صدری طیف وسیعی از ضایعات خوش‌خیم و بدخیم هستند. در مطالعات مختلف نتایج متفاوتی پیرامون ضایعات قفسه‌ صدری گزارش شده است ولی هنوز اطلاعات دقیقی از انواع این ضایعات در بیماران در دست نیست. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی انواع توده‌های دیواره‌ قفسه‌‌ صدری درکل و بر اساس متغیرهای اپیدمیولوژیک و چگونگی پاسخ به درمان و همچنین بررسی سرانجام این بیماران است. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ توصیفی تحلیلی در سال ۱۳۸۸ در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان به انجام رسید. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی بیمارانی بود که از ابتدای سال ۱۳۷۸ تا پایان سال ۱۳۸۶ با تشخیص تومور جدار قفسه صدری در این بیمارستان تحت عمل قرار گرفته بودند. روش نمونه گیری در این مطالعه به صورت سرشماری بود و طی آن تعداد ۱۱۲ مورد عمل جراحی که طی مدت زمان مذکور انجام گرفته بود مورد بررسی قرار گرفت. بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده از این مطالعه حدود ۵۹ درصد تومور های دیواره قفسه صدری بدخیم بوده و در صورت شک به وجود توده در جدار قفسه صدری بایستی اقدامات مقتضی جهت درمان به موقع و خروج توده انجام داد. یافته‌ها: از ۱۱۲ مورد تومور بررسی شده ۴۶ مورد(۱/۴۱٪) خوش خیم و ۶۶ مورد (۹/۵۸٪ ) بدخیم بود . از طرف دیگر ۳۵ مورد از تومورهای مردان و ۳۱ مورد از تومورهای زنان بدخیم بود (۵/۵۶٪ در مقابل ۶۲٪). در عین حال، آزمون مجذور کای نشان داد توزیع فراوانی نوع تومور در دو جنس تفاوت معنی‌داری ندارد(۵۵/۰=p). شایعترین علامت در مبتلایان به تومورهای خوش‌خیم (۳/۲۸٪) درد قفسه سینه و همچنین (۳/۲۸٪) توده برجسته و در مبتلایان به تومورهای بدخیم ۱۹ نفر (۸/۲۸٪) درد قفسه سینه بود. شایعترین نوع بافت شناسی در تومورهای خوش خیم ۱۵ مورد (۶/۳۲٪) التهابی و در تومورهای بدخیم ۱۲ مورد (۲/۱۸٪) استئوسارکوم بود.

تومور بدخیم چشم

در برخی افراد تومور چشم ، ابتلا به برخی ویروس‌ها ، اشعه خورشید و سیگار نیز می‌تواند عامل مستعدکننده ایجاد بیماری باشد. تومور چشم در کودکان و افراد بزرگسال رخ می دهد و خوش خیم یا بدخیم بودن آن با انجام آزمایش های لازم مشخص خواهد شد. در آزمایشات درموئیدها ‌و همانژیوم‌ها بررسی می شود و در صورت مشکوک بودن به تومورهای بدخیم رتینوبلاستوما مورد بررسی قرار میگیرد. شایع ترین تومورهای بدخیم چشم به دو دسته تقسیم می شوند که به آنها ملانوم و رتینوبلاستوم می گویند.

تومورهای استخوانی

تومورهای استخوانی از موارد شایع در پزشکی هستند که نیازمند بذل توجه مخصوص هستند. درگیری توموری استخوانها ممکن است به صورت ثانویه باشد یعنی به علت درگیری دوردست استخوانی ناشی از بدخیمی در نقطه ای دیگر از بدن. به این حالت متاستاز استخوانی میگویند که نسبتا شایع است. تومورهای اولیه استخوان یعنی تومورهایی که منشا آنها از خود استخوان است و نسبتا در پزشکی نادرند. این تومورها میتوانند خوشخیم یا بدخیم باشند. معمولا اولین اقدام در برخورد با یک بیماربا علائم استخوانی در یک محل از بدن، رادیوگرافی ساده است. هیچ اقدام تشخیصی دیگر (از جمله ام آر آی و سی تی اسکن) جای رادیوگرافی ساده را نمیگیرند. در صورت کشف تومور استخوانی، بر اساس سن بیمار باید اقدامات دیگر انجام شود

علائم تومورهای چشمی

علائم تومورهای چشمی شامل بیرون‌زدگی کره چشم، درد، دوبینی ، قرمزی، تاری دید ، کاهش دید، احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم، بالا رفتن فشار ، کج دیدن اجسام و بروز اختلال در میدان بینایی، تورم پلک یا توده قابل مشاهده است. متاسفانه تومور چشم در مراحل اولیه هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد و معمولاً پس از گسترش علایمش ظاهر می شود. تومور جسم مژگانی، با گسترش به سمت جلوی چشم، باعث جابجایی عدسی و بروز آب مروارید (کاتاراکت)، گلوکوم (آب سیاه چشم) و بالاخره جلو راندن عنبیه می شود و در این موقع خود را آشکار می کند.

  • کریم باوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی